Laihdutusvinkkejä

Laihduttaminen on työlästä ja joskus painon pudottamiseen voikin kaivata apuja. Tähän on kerätty joitakin vinkkejä, joiden avulla laihduttaminen voi helpottua.

  • Kirjoita lapulle päätöksesi laihduttaa ja tavoitteesi, muista myös välitavoitteet. Jätä lappu näkyvälle paikalle.
  • Kerro laihduttamisestasi muille. Ryhmäpaine tekee luovuttamisen huomattavasti vaikeammaksi.
  • Nuku riittävästi, väsymys lisää ruuanhimoa.
  • Vältä turhaa ja pitkäkestoista stressiä, ne lisäävät lihomisen todennäköisyyttä.
  • Syö jokaisella aterialla jotain värikästä: kasviksia, juureksia, vihanneksia.
  • Muista lautasmalli: 1/4 kasviksia, 1/2 perunaa, pastaa tai riisiä ja 1/2 lihaa, kalaa tai kanaa.
  • Vaihda ruokalautanen pienempään.
  • Muista ateriarytmi: aterioiden välillä ei saa olla yli 4 tuntia, mutta myös napostelu on haitallista. Älä jätä aamiaista väliin!
  • Vältä ylimääräisen rasvan käyttämistä ruuanlaitossa.
  • Vältä kaupassa käymistä nälkäisenä, suunnittele etukäteen mitä ostat.
  • Syö aina ruokapöydän ääressä, TV:n ääressä syö yleensä liikaa eikä nauti ruuasta.
  • Älä syö seisten. Seisten syödessä syö usein liian nopeasti ja liikaa.
  • Kahvin tai teen kofeiini voi piristää olotilan lisäksi myös aineenvaihduntaa.
  • Syö chiliä. Sen sisältämä kapsaisiini kiihdyttää aineenvaihduntaa.
  • Panosta laatuun määrän sijaan: suosi pitkäketjuisia hiilihydraatteja ja kuituja sekä pehmeitä rasvoja.
  • Korvaa rasvaiset ja sokeriset välipalat hedelmillä ja marjoilla.
  • Perunalastujen tilalta voi dipata esimerkiksi porkkanaa ja kurkkua.
  • Vältä napostelunhimoa syömällä purukumia.
  • Vältä syömistä myöhään illalla sekä yöllä.
  • Kirjoita ruokapäiväkirjaa, niin näet kuinka paljon ja kuinka laadukasta ruokaa syöt.
  • Laske syömäsi ja kuluttamasi kalorit.
  • Juo riittävästi vettä.
  • Vältä alkoholia sekä makeutettuja juomia, ne sisältävät runsaasti energiaa.
  • Laita jääkaapin oveen kuva, joka motivoi sinua. Se voi olla esimerkiksi tavoitekuva tai kuva laihdutuksen lähtötilanteesta.
  • Opettele erottamaan varsinainen nälkä pelkästä ruuanhimosta.
  • Mikäli olet tunnesyöjä, opettele jokin muu reagointitapa tunteisiin. Esimerkiksi liikunta tai kavereiden kanssa jutteleminen voivat auttaa stressiin huomattavasti ruokaa paremminkin.
  • Jos ostat herkkuja, osta pienempi paketti, vaikka se olisikin kilohinnaltaan kalliimpi. Suuremmat sipsipussin tmv. syö kuitenkin yhtä nopeasti kuin pienemmän.
  • Pidä itsesi kiireisenä, tylsyyteen tulee helposti syötyä.
  • Syö salaatti ennen pääruokaa.
  • Älä palkitse itseäsi ruualla. Ruuan sijaan voit palkita itseäsi esimerkiksi hemmotteluhoidoilla, kampaajalla käynnillä tai hieronnalla.
  • Kokeile uusia liikuntalajeja ja etsi itsellesi sopiva.
  • Liiku ja laihduta kaverin kanssa, tuki auttaa onnistumisessa.
  • Kulje kaikki mahdolliset matkat kävellen, juosten, pyöräillen tai vaikka hiihtäen.
  • Käytä portaita hissin sijaan.
  • Kaupassa kerää tavarat koriin kärryjen sijaan. Ostat vähemmän ja saat voimistettua käsiäsi.
  • Muista arkiliikunta. Imurointi, haravointi, lumen lapioiminen? Kaikki kuluttavat energiaa ja lisäävät helposti liikuntaa päivän aikana.
  • Arkitoimiin voi myös lisätä liikuntaa: tanssahtele siivotessasi, kyykkää television mainoskatkolla ja venyttele hampaita pestessäsi.
  • Lisää liikunnan mielekkyyttä mittaamalla: käytä sykemittaria, askelmittaria ja/tai aktiivisuusranneketta.
  • Kuuntele musiikkia liikkuessasi.
  • Istu mieluummin kuin makaa, seiso mieluummin kuin istu, kävele mieluummin kuin seiso ja juokse mieluummin kuin kävele.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa