DETOX eli kehon puhdistus

Detox eli kehon puhdistus tarkoittaa kuona-aineiden poistamista kehosta ja se toteutetaan yleensä jonkin dieetin tai ruokavalion avulla. Vaikka varsinaisesti elimistöstä ei voikaan huuhtoa kaikkia myrkkyjä pois ruokavalion avulla kuten detoxin yhteydessä usein mainostetaan, mahdollistaa detox esimerkiksi ihon kirkastumisen, kevyemmän olon ja hyvän startin terveellisempään elämään.

Detoxin voi toteuttaa monella eri tavalla kuten syömällä pelkkiä hedelmiä tai nestepaastolla. Ideana on auttaa kuona-aineiden poistumista elimistöstä ja parantaa hyvinvointia. Roskaruuan ja prosessoitujen ruoka-aineiden jättäminen pois ruokavaliosta usein parantaakin huomattavasti hyvinvointia, vaikka varsinaisten toksiinien poistaminen elimistöstä jää muun muassa maksan ja munuaisten harteille ruokavaliosta riippumatta.

Lyhytkestoiset detox-kuurit

Lyhytkestoiset detox-kuurit sisältävät usein paaston piirteitä tai saattavat olla kokonaisuudessaan nestepaastoja. Ne kestävät usein muutamasta päivästä viikkoon ja niitä ei suositellakaan venytettävän yli 10 tai 14 päivän, koska matalaenergisyytensä takia ne eivät normaalitilanteessa ole terveydelle hyväksi pitkäkestoisina. Kuten paastojenkin kanssa, kannattaa lyhytkestoisia ja ruokavaliota tiukasti rajoittavia detox-kuureja ennen konsultoida asiasta lääkärin tai muun terveysalan ammattilaisen kanssa erityisesti, mikäli sairastaa jotakin pitkäaikaissairautta kuten diabetesta. Detox-dieetti saattaa olla jopa hengenvaarallinen diabeetikolle, mikäli diabeteslääkkeiden määrää ei tarkisteta ruokavalioon sopivaksi.

Hedelmä-detox on yleensä muutamasta päivästä viikkoon kestävä ruokavalio, jonka aikana syödään vain tiettyä hedelmää tai muutamia hedelmiä sekä vihanneksia, mutta niitä saa syödä niin paljon kuin haluaa. Esimerkiksi sitrushedelmät, viinirypäleet tai omena sopivat hyvin tähän dieettiin. Hedelmä-detox voi auttaa nostamaan energiatasoja sekä vähentää esimerkiksi aivohalvauksen riskiä, kun hedelmiä syödään riittävästi.

Myös nestepaastolla voi keventää oloa, virkistää mieltä ja kehoa sekä saavuttaa paremman hyvinvoinnin. Nestepaastoa voi toteuttaa useilla eri ohjeilla, kuten Vogel-paastona tai vaahterasiirappipaastona. Periaatteena kaikissa nestepaastoissa on kuitenkin ideana yksinkertaisesti nauttia pelkästään nesteitä. Niiden joukkoon kuuluvat usein vesi, tee, vihannesmehut sekä erityiset paastojuomat.

Lyhytkestoisten detox-kuurien aikana päivittäinen energiansaanti jää matalaksi, jonka vuoksi esimerkiksi harrastettavan liikunnan määrää tai tehoa voi joutua pienentämään. Kevyt liikunta kuten jooga, pilates tai kävely ovat kuitenkin suositeltavia myös detox-kuurin aikana. Kuuri voi aiheuttaa myös ummetusta tai päänsärkyä, mutta molemmat oireet usein häviävät, kun pitää huolta riittävästä veden juonnista.

Pitkäkestoiset detox-kuurit

Luultavasti terveellisempi ja paremmin kaikille sopiva tapa puhdistaa elimistöä on kokeilla jotakin pitkäkestoista detox-kuuria tai yhdistellä eri kuurien elementtejä itselle sopivaksi, hieman puhtaammaksi ruokavalioksi. Pitkäkestoisten detox-kuurien on tarkoitus olla loppuelämän kestäviä ja niillä voi olla suuri vaikutus terveyteen. Järkevästi koostettu detox-kuuri voi esimerkiksi parantaa veriarvoja ja auttaa painonpudotuksessa.

Pitkäkestoisilla detox-kuureilla paneudutaan usein niin sanottuun puhtaaseen ruokaan ja vältetään kaikenlaisia prosessoituja ruokia sekä eineksiä. Myös pikaruuat kuuluvat yleisesti kiellettyjen ruoka-aineiden listalle. Luomuruokia suositellaan, koska niiden tuottamiseen on esimerkiksi käytetty perinteisiä ruoka-aineita vähemmän teollisia lannoitteita sekä kasvinsuojelu- ja lääkintäaineita.

Riittävä veden juonti on myös tärkeää sekä pitkä- että lyhytkestoisilla detox-kuureilla. Se auttaa elimistön nestetasapainon ylläpitämisessä ja saattaa parantaa munuaisten toimintaa elimistön puhdistamisessa. Kannattaa myös muistaa, että vain kymmenen prosentin nestehukka saattaa aiheuttaa fyysisen toimintakyvyn tai energiatasojen puolittumisen.

Tärkeä osa detox-kuuria on haitallisten ruoka-aineiden tai muiden tuotteiden poistaminen päivittäisestä ruokavaliosta. Näitä ovat esimerkiksi alkoholi ja lisätty sokeri. Alkoholi on myrkky, joka suurissa määrissä nautittuna voi vahingoittaa maksaa pysyvästi. Kohtuullinen alkoholin nauttiminen voi kuitenkin kuulua myös detox-kuuriin, kunhan välttää ylilyöntejä.

Useissa ruuissa on paljon lisättyjä sokereita, jotka johtavat hyvin helposti esimerkiksi paino-ongelmiin sekä verensokerin epätasaisuuteen. Sokerin lisäämistä muun muassa teehen tai kahviin kannattaakin välttää sekä minimoida ruokavalionsa piilosokerin määrä. Esimerkiksi maustetuissa jogurteissa on hyvin paljon piilosokereita.

Detox-kuureihin kuuluu osana myös meditointi tai muut mentaaliharjoitukset. Ne auttavat rauhoittamaan mieltä ja keskittymään olennaiseen. Meditoinnin avulla voi muun muassa vähentää stressiä sekä negatiivisia tunteita, joten sitä kannattaa harrastaa säännöllisesti.

Koska pitkäaikaisen detox-kuurin on tarkoitus kestää koko loppuelämä, tulee siihen löytää tasapaino. Ei välttämättä ole järkevää tehdä kaikkea sataprosenttisen "oikein" ja ohjeiden mukaisesti, mikäli se on itselle niin hankalaa, ettei uudessa ruokavaliossa tule pysymään. Parempi on aloittaa pienin askelin ja teoin ja lisätä oppeja uudesta ruokavaliosta sitä mukaa, kun tuntuu hyvältä. Onnistunut detox on pitkälti pieniä tekoja, kuten hedelmän syöminen muffinin sijaan ja portaiden kävely hissin tilalta.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa