Cambridge dieetti

Ensimmäinen vaihe

Cambridge-dieetin ensimmäinen vaihe on vähäkalorinen ja vähähiilihydraattinen. Sen tavoitteena on saada elimistö ketoosiin, jolloin elimistö käyttää rasvaa pääasiallisena energianlähteenään. Tämä mahdollistaa nopean painonpudotuksen ja putoava paino on nimenomaa rasvaa. Ensimmäisen vaiheen aikana nautitaan vain noin 450-600 kilokaloria päivässä. Tässä saattavat auttaa Cambridgen omat ateriankorvikkeet. Tämä ensimmäinen vaihe kestää 1-16 viikkoa riippuen esimerkiksi laihdutustavoitteista sekä laihduttajasta.

Toinen vaihe

Toinen vaihe Cambridge-dieetistä on jo hieman ensimmäistä sallivampi, mutta edelleen hyvin vähäenerginen. Tässä vaiheessa syödään noin 800 kilokaloria päivässä ja ruokavaliota voi laajentaa esimerkiksi kasviksilla ja proteiinipitoisilla ruuilla. Muuten syödään edelleen pelkästään Cambridgen ateriankorvikkeita. Tässä vaiheessa vatsalaukku alkaa pienentyä, joten pienten annosten syöminen helpottuu suuresti.

Kolmas vaihe

Kolmannessa vaiheessa päivittäinen kalorimäärä nostetaan noin tuhanteen kilokaloriin, joten dieetti helpottuu vaihe vaiheelta. Sallittuihin ruoka-aineisiin lisätään myös marjat, joiden avulla on helppo saada monipuolisuutta ruokavalioon. On myös tärkeää muistaa juoda riittävästi vettä tai jotain muuta kaloritonta nestettä: noin 2,5 litraa päivässä.

Neljäs vaihe

Kun Cambridge-dieetin etapeista on yli puolenvälin, nousevat päivittäin syötävät kalorit 1200:een. Ateriankorvikkeiden lisäksi syödään lautasmallin mukaan koottuja, terveellisiä aterioita. Periaatteesssa lounas ja illallinen syödään lautasmallin mukaisesti ja tämän lisäksi päivässä syödään kaksi ateriavalmistetta. Cambridge-dieetin neljännessä vaiheessa pysytään siihen asti, että ollaan saavutettu oma tavoitepaino.

Viides vaihe

Cambridge-dieetin viidennessä vaiheessa syödään päivittäin jo 1500 kilokaloria. Tällöin painonpudotus on jo hidasta, mutta koska viidennessä vaiheessa ollaan jo tavoitepainossa tai lähellä sitä, ei hidas painonpudotus ole huono asia. Viidennessä vaiheessa onkin tavoitteena opetella terveellistä ja järkevää syömistä, jolloin on paremmat eväät pysyvään painonpudotukseen. Päivittäin syödään vielä yksi Cambridge-ateriavalmiste, mutta yhä suurempi osa ruuan energiasta saadaan lautasmallin mukaan syödystä ruuasta. Viidennessä vaiheessa tulisi pysyä kaksi viikkoa, jotta pystyy omaksumaan uudet syömistavat.

Kuudes vaihe

Cabridge-dieetin viimeisen vaiheen aikana viimeistään opetellaan terveyttä tukeva liikunta sekä varmistetaan, että syömistottumukset ovat muuttuneet terveyttä ja painon poissa pitämistä tukeviksi. Kuudennen vaiheen aikana voi halutessaan syödä päivittäin yhden ateriavalmisteen, mutta muuten tavoite on syödä terveellisesti lautasmallin mukaista ruokaa. Vaikka viimeinen vaihe periaatteessa kestää kymmenen viikkoa, saa sitä jatkaa siitä pidempäänkin juuri niin pitkään kuin haluaa.

Kenelle Cambridge-dieetti ei sovi?

Koska Cambridge-dieetin ensimmäiset vaiheet ovat hyvin vähäenergisiä, kannattaa esimerkiksi raskaana olevien naisten, jotakin perussairautta sairastavien ihmisten sekä lapsien harkita sekä keskustella lääkärin kanssa ennen dieettille ryhtymistä. Perusterveelle aikuiselle ei kuitenkaan pitäisi olla haittaa Cambridge-dieetistä.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa