South beach -dieetti

South beach -dieetti on elämäntaparemontiksi suunniteltu dieetti, jonka kolmas eli viimeinen vaihe onkin tarkoitettu koko loppuelämän ajan kestäväksi. Vaikka south beach -dieetti korostaa hiilihydraattien tiedostamista ja huomioimista, ei se ensimmäistä vaihetta lukuunottamatta ole varsinaisesti vähähiilihydraattinen dieetti. Sen sijaan south beach -dieetin idea perustuu eri ruoka-aineiden glykemiakuormiin.

Glykemiakuorma

Glykemiakuorma on jokaiselle ruoka-aineelle tyypillinen lukuarvo, joka kertoo kyseisen ruoka-aineen hiilihydraattien määrästä ja laadusta. Glykemiakuormaa voidaan laskea myös kokonaisesta ruoka-annoksesta. Pieni glykemiakuorma tarkoittaa sitä, että ruualla on pieni vaikutus verensokeriin. Glykemiakuorma kuvaakin ruuan tai ruoka-aineen vaikutusta veren glukoosi- ja insuulinitasoihin. South beach -dieetillä on tavoitteena syödä ruokia, joiden glykemiakuorma (glykeeminen kuorma, glykemia-annos) on pieni. Glykemiakuorma lasketaan glykeemisen indeksin avulla.

Kolmen vaiheen avulla pysyviin tuloksiin

South beach -dieetti on kardiologi Arthur Agatstonin kehittämä. Hän kehitti sen alunperin sydän- ja verisuonitaudeista kärsiville asiakkailleen, mutta dieetti on osoittanut tehonsa myös muissa kohderyhmissä. Se onkin hyvä väline niin painonpudotukseen kuin myös terveempien elämäntapojen omaksumiseen.

South beach -dieetti kiinnittää huomiota ennemmin ruuan laatuun kuin sen määrään. Vaikka ruokamäärääkin saatetaan rajoittaa, tärkeämpää on rajoittaa huonolaatuisten hiilihydraattien sekä tyydyttyneiden rasvojen saantia ravinnosta. Huonoilla hiilihydraateilla tarkoitetaan ruoka-aineita, joiden glykeeminen indeksi on korkea eli jotka vaikuttavat paljon verensokeritasoihin. Tällaisia ruokia on esimerkiksi pasta ja valkoinen riisi.

Ensimmäisessä vaiheessa paino putoaa nopeasti

South beach -dieetin ensimmäisessä vaiheessa rajoitetaan sekä ruuasta saatavaa energiamäärää että varsinkin hiilihydraatteja noin kahden viikon ajan. Vaikka south beach -dieetti ei kokonaisuudessaan ole vähähiilihydraattinen dieetti, sen ensimmäinen vaihe sitä käytännössä on. Tällöin vältetään kahden viikon ajan kaikenlaisia hiilihydraatteja ja syödään muun muassa pelkkää kananmunaa, äyriäisiä, vähärasvaista lihaa ja kalaa, fetajuustoja, pähkinöitä, kaalia sekä oliivi- tai rypsiöljyä.

Kurinalaisen ensimmäisen vaiheen tavoitteena on tyhjentää elimistön hiilihydraattivarastot. Elimistö käyttää ensimmäisenä energianlähteeenään hiilihydraatteja, jotka varastoituvat glykogeeniksi maksaan ja lihaksiin. Vasta kun nämä varastot tyhjenevät, siirtyy elimistö käyttämään kehon rasvaa energianlähteenään. Tämä rasvanpoltto on luonnollisesti tavoitteena painonpudotuksessa. Lisäksi ensimmäisen vaiheen tavoitteena on vapauttaa mieli hiilihydraattihimoista. Ensimmäisinä päivinä south beach -dieetillä tekee todennäköisesti mieli erilaisia leipiä, leivonnaisia ja sipsejä, mutta kahden viikon vähähiilihydraattisuuden pitäisi auttaa niistä luopumiseen tai niiden määrän rajoittamiseen.

Ensimmäisen vaiheen aikana, kahdessa viikossa, paino voi pudota 4-6 kiloa ja tämän painon pitäisi lähteä suurimmaksi osin nimenomaan keskivartalosta. Vaikka suuri osa tippuvasta painosta on toki nesteitä, alkaa myös kehon rasvamäärä pienenemään. Joka tapauksessa reipas painonpudotus on miellyttävä ja motivoiva tapa aloittaa dieetti ja koska dieetti myös jatkuu ensimmäisen vaiheen jälkeen, ei kilojen pitäisi missään vaiheessa tulla takaisin.

Toisessa vaiheessa lisätään hiilihydraatteja

Koska tavoitteena on loppuelämän kestävä ruokavalio, pitää south beach -dieetin toisessa vaiheessa opetella syömään hiilihydraatteja kohtuudella. Toisessa vaiheessa paino tippuu keskimäärin 0,5-1 kg viikossa ja sitä jatketaan siihen asti, että päästään tavoitepainoon. Tässä vaiheessa tippuva paino on jo kehon rasvaa, joten tavoite vähärasvaisemmasta vartalosta toteutuu.

South beach -dieetin toisessa vaiheessa saa syödä maltillisesti hyviä hiilihydraatteja. Hyvillä hiilihydraateilla tarkoitetaan tässä vaiheessa niin sanottuja hitaita hiilihydraatteja, eli hiilihydraatteja joiden glykeeminen indeksi on matala. Esimerkiksi riisi ja leipä eivät ole enää ykkösvaiheen tapaan täysin kiellettyjä, mutta ne tulisi vaihtaa tummempiin versioihinsa ja leivän tulee olla täysjyväleipää. Vastaavasti esimerkiksi peruna vaihdetaan bataattiin. Toisessa vaiheessa kuitenkin suositellaan, että suuri osa hiilihydraateista tulisi kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Ne myös sisältävät runsaasti kuituja, joka on hyväksi suoliston terveydelle.

Hiilihydraattien lisääminen ruokavalioon tehdään maltillisesti ja omaa kehoaan seuraten. Mikäli paino alkaa hiipimään ylöspäin, hiilihydraattien määrää lasketaan. Vastaavasti, jos paino putoaa selvästi yli kilon joka viikko, voi hiilihydraattien määrää lisätä. Tällöin on parhaat mahdollisuudet saavuttaa aidosti pysyvä painonpudotus.

Kolmannessa vaiheessa dieetistä tulee elämäntapa

Jo toisessa vaiheessa south beach -dieetin noudattaja on oppinut syömistapoja, joiden tulisi kestää läpi elämän. Kun hyvällä ja terveellisellä syömisellä on toisessa vaiheessa päästy tavoitepainoon, voidaan aloittaa kolmas vaihe ja keskittyä painonhallintaan.

Jotta paino ei enää laske, voi hyviä hiilihydraatteja lisätä maltillisesti ruokaan. Jotkut ihmiset pystyvät tässä vaiheessa lisäämään hyvinkin paljon hiilihydraatteja, toisella ihmisellä se johtaa automaattisesti painon nousuun. Tärkeää onkin toimia omaa kehoa kuunnellen ja sen mukaan hioa ruokavaliota huippuunsa.

Kolmannessa vaiheessa noudatetaan samoja periaatteita kuin toisessakin vaiheessa. Syötävien hiilihydraattien laatuun tulee kiinnittää huomiota ja tyydyttyneitä rasvoja tulee välttää.

Kenelle south beach -dieetti ei sovi?

Erityisesti dieetin kolmatta vaihetta voi noudattaa lähes kuka vain, mutta ensimmäistä vaihetta ei suositella raskaana oleville tai imettäville naisille eikä lapsille. Jos sairastaa jotakin perussairautta, on jo iäkkäämpi tai epävarma dieetin sopivuudesta itselle, tulee olla yhteydessä lääkäriin ennen dieetin aloittamista.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa