Kevyt ruoka

Monet laihduttajat ja painonhallinnan kanssa kamppailevat kaipaavat kevyitä ruokia, joita saa huoletta syödä vatsansa täyteen. Ne ovatkin loistava tuki laihdutukseen, mutta kevyet ruoat ovat terveellisiä myös ihmisille, joilla ei ole ongelmia painonhallinnan kanssa. Parhaimmillaan kevyet ruoat sisältävät vähän rasvaa ja vähän energiaa, mutta paljon erilaisia suojaravintoaineita. Suojaravintoaineilla tarkoitetaan esimerkiksi kivennäis- ja hivenaineita sekä vitamiineja.

Kevyt ruoka voi olla hyvin maukasta

Kevyt ruoka ja kauppojen kevyt-tuotteet yhdistetään usein mauttomuuteen. Vaikka rasva toki tekee monesta ruuasta paremman makuista, ei se tarkoita että vähärasvaisempi ruoka ei voisi olla hyvin maukasta ja maistuvaa. Ruuasta saa kyllä tehtyä maukasta muutenkin kuin rasvalla ja sokerilla. Kevyt ruoka ei myöskään tarkoita pelkkää salaatinlehden natustamista vaan se voi olla hyvin monipuolista. Vai miltä kuulostavat tandoorikanasalaatti, porokaalikeitto, ranskalainen lihapata ja lohimedaljongit.

Kasvikset, keitot ja proteiinit

Vaikka kevyen ruokavalion voi koostaa monilla eri tavoilla, ajatellaan sen peruspilareiden usein pohjautuvan kasviksiin, keittoihin sekä proteiineihin. Näiden avulla onkin helppo toteuttaa maukasta, kevyttä ja myös hyvin terveellistä ruokavaliota, jossa kuitenkin riittää monipuolisuutta.

Kasvisten terveyttä edistävien ominaisuuksien lista on pitkä ja kasviksia, hedelmiä sekä marjoja tulisikin nauttia vähintään puoli kiloa päivässä. Kasvikset ovat myös hyvin kevyttä ruokaa ja niitä saakin syödä runsaasti hyvällä omatunnolla. Käyttämällä erilaisia kasviksia ruuissa saa monipuolisuutta sekä makuun että ravintoaineisiin. Kannattaa myös muistaa, että kasvisten syöminen voi tarkoittaa monta muutakin asiaa kuin porkkanaa, salaattia ja kurkkua. Kasviksia voi valmistaa monella eri tavalla ja kasvisruokareseptejä onkin olemassa lukematon määrä.

Kasvisten lisäksi keitot ovat loistava tapa syödä kevyttä ruokaa. Suuri osa keitoista onkin luontaisesti kevyitä. Kasviksia ja keittoja ei toki voi suoraan erottaa toisistaan, koska erityisesti kevyet keitot sisältävät usein erilaisia kasviksia. Keitoissa voi kuitenkin olla myös muita hiilihydraattien sekä proteiinien lähteitä. Esimerkiksi kana-nuudelikeiton voi tehdä hyvin kevyeksi ja sienikeitolla voi tuoda helposti monipuolisuutta ja vaihtelevuutta myös kevyeen ruokavalioon.

Kevyessä ruokavaliossa täytyy muistaa myös proteiinien merkitys. Proteiinit auttavat pitämään nälkää hyvin poissa ja niitä tulisikin syödä joka aterialla. Vähärasvaisia proteiinilähteitä ovat esimerkiksi jotkut kalat sekä kana. Esimerkiksi siika on vähärasvaista kalaa. Rasvaiset kalatkin ovat kuitenkin terveellisiä, koska ne sisältävät nimenomaan hyviä rasvoja ja välttämättömiä rasvahappoja. Rasvaisia kaloja kuten lohta ja kirjolohta ei voida kuitenkaan pitää erityisen kevyinä ruokina.

Kevyet jälkiruuat ja leivonnaiset

Kevyt ruokavalio ei tarkoita kaikista makeista herkuista luopumista. Vaikka useat leivonnaiset sisältävätkin runsaasti sokeria, rasvaa ja energiaa, eikä niitä voi parhaalla tahdollakaan kutsua kevyiksi, on olemassa myös muita jälkiruokia.

Esimerkiksi monet rahkapohjaiset jälkiruuat ovat kevyitä, proteiinipitoisia ja myös maukkaita. Näihin kuuluvat muun muassa smoothiet, joista voi tehdä myös erittäin terveellisiä lisäämällä marjoja, hedelmiä ja esimerkiksi kaurahiutaleita kuidun sekä hiilihydraattien lähteeksi. Myös panna cotta on hyvin kevyt jälkiruoka, joka on samalla helppo tehdä ja hyvänmakuinen.

Myös leivonnaisista on olemassa kevyempiä versioita, vaikka niiden tekeminen voikin joskus vaatia hieman enemmän vaivaa. Esimerkiksi mustikkakukko sisältää hyvin paljon kuitua sekä luonnollisesti mustikkaa, jonka terveysvaikutukset ovat hyvin tunnettuja. Myös nokkos- tai pinaattiletut ovat kevyempiä versioita perinteisistä letuista ja ne sisältävät myös enemmän suojaravintoaineita.

Helpoimpia ja kevyimpiä jälkiruokia lienevät kuitenkin marjat ja hedelmät. Ne sisältävät jonkin verran luontaisesti sokereita, jonka vuoksi ne maistuvat ihanan makeilta, mutta samalla hedelmien sisältämä energiamäärä on sen verran pieni, että ne tuskin kaatavat kenenkään dieettiä. Hedelmät ja marjat myös sisältävät kasvisten tapaan runsaasti muun muassa hivenaineita, vitamiineja sekä antioksidantteja, jotka hidastavat elimistön vanhenemista.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa