Dukan dieetti

Atkinsin dieetin tapaan Dukan dieetti voidaan jakaa neljään vaiheeseen. Näistä viimeinen on suunniteltu koko loppuelämän kestäväksi, joten Dukan dieettiä voidaankin pitää ennemmin elämäntapamuutoksena kuin pelkkänä lyhyenä dieettinä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö kyseisen dieetin avulla voisi pudottaa painoa nopeastikin: esimerkiksi alun hyökkäysvaiheessa voi kymmenessä päivässä pudottaa useamman kilon ruumiinpainostaan.

Dukan dieetin teho perustuu vähäiseen hiilihydraattien sekä rasvan määrään ja vastaavasti kalaa, lihaa ja kananmunia nautitaan runsaasti. Atkinsin dieetistä Dukan dieetti eroaakin juuri rasvan nauttimisen suhteen. Vähäisen hiilihydraattimäärän ja runsaan proteiinin syönnin seurauksena elimistö keskittää energiansaantinsa rasvakudokseen hiilihydraattivarastojen sijaan ja vartalon rasvamäärä voi pienentyä vauhdilla. Vastaavaan ketoositilaan tähdätään monissa muissakin vähähiilihydraattisissa dieeteissä.

Dukan dieetissä ei tarvitse laskea kaloreita, vaan sallittuja ruoka-aineita saa syödä sen verran kuin haluaa ja omatunto sallii. Tämä mahdollistaa myös sen, ettei dieetillä tarvitse kärvistellä nälän kourissa. Lisäksi runsaasti nautittu proteiini auttaa pitämään nälkää loitolla, joten siihen ei tarvita erityisen suuria ruoka-annoksia.

Hyökkäysvaihe

Dukan dieetin ensimmäinen vaihe on hyökkäysvaihe, joka kestää enimmillään kymmenen päivää. Sen aikaa jätetään ravinnosta pois käytännössä kaikki hiilihydraatit eivätkä edes kasvikset ole sallittujen ruoka-aineiden listalla. Ainoat ruuat, mitä hyökkäysvaiheen aikana saa syödä, ovat kala, äyriäiset, vähärasvainen liha ja kana, kananmuna ja sokerittomat sekä rasvattomat maitotuotteet. Lisäksi hyökkäysvaiheen aikana suositellaan syötäväksi päivittäin n. 1,5 ruokalusikallista kauraleseitä kuidun lähteeksi.

Hyökkäysvaiheen aikana keho joutuu ketoosiin, jossa se käyttää energianlähteekseen pääasiallisesti rasvaa sekä ketoaineita, joita syntyy rasvahappojen hajoamisen seurauksena. Lisäksi hyökkäysvaiheen aikana kehosta lähtee nesteitä, jonka ansiosta viimeistään muutaman päivän kuluttua painon pitäisi alkaa putoamaan. Vaikka hyökkäysvaihe onkin rankka hyvin rajatun ruokavalion takia, auttaa sen aikana nopeasti putoavat muutamat kilot laihdutuksen motivoinnissa.

Pudotusvaihe

Pudotusvaihe on Dukan dieetin varsinainen laihdutusvaihe ja siinä pysytäänkin niin kauan, että tavoitepaino on saavutettu. Pudotusvaiheen kesto riippuu siten pudotettavan painon määrästä. Dukan dieetin pudotusvaiheessa laihtuu yleensä noin kilon viikossa, joten jos tavoitteena on pudottaa esimerkiksi kymmenen kiloa, pysytään pudotusvaiheessa vajaa kolme kuukautta.

Pudotusvaiheen ruokavalio on hyökkäysvaiheen ruokavaliota sallivampi ja nyt saakin syödä myös kasviksia. Niitä ei syödä kuitenkaan joka päivä, vaan joka toinen päivä sinnitellään yhä pelkällä proteiinilla ja hyökkäysvaiheen sallimilla ruoka-aineilla. Mikäli pudotettavaa on vain vähän, voi kaksikin proteiinipäivää viikkossa riittää.

Proteiinipäivinä syödään kuten hyökkäysvaiheessa, mutta proteiini-kasvispäivinä ruokavalioon saa lisätä kohtuullisissa määrin tomaattia, kurkkua, retiisiä, parsaa, pinaattia, purjoa, porkkanaa, punajuurta, mangoldia, vihreitä papuja, sieniä, selleriä, salaattia, fenkolia, munakoisoa, paprikaa, artisokkaa ja kesäkurpitsaa. Kauraleseiden syöminen on edelleen suositeltavaa.

Tasausvaihe

Tasausvaiheessa päästään syömään muitakin ruokia lihan, kalan, kananmunan ja kasvisten lisäksi. Periaatteessa mitään ruokia ei ole kielletty eikä myöskään annoskokoja valmiiksi määrätty, mutta tässä vaiheessa onkin hyvin tärkeää kuunnella omaa vartaloaan sekä vaakaa. Mikäli paino lähtee nousemaan, tulee siihen reagoida välittömästi ja poistaa painon nousua aiheuttaneet asiat ruokavaliosta.

Käytännössä tasausvaiheeseen siirtyminen ei kuitenkaan tarkoita dieetistä luopumista. Niin sanottuja vapaita päiviä pidetään yksi tai kaksi viikossa, eikä niitä pidetä koskaan peräkkäin. Tämä määrä kuitenkin vaihtelee hieman eri ohjeissa ja tärkeintä onkin tehdä siten, mikä itselle ja omalle elimistölle parhaiten sopii. Suositeltavaa on, ettei vapainakaan päivinä syödä täysin vapaasti, vaan lisätään ruokavalioon hedelmä, kaksi palaa leipää sekä vähän juustoa. Yksi päivä viikosta on yhä puhdas proteiinipäivä, mutta muina päivinä saa syödä proteiinin lisäksi kasviksia.

Tasausvaiheen tavoitteena on oppia syömään siten, ettei paino lähde laihdutuksen jälkeen nousemaan. Tämä vaihe saattaa kuulostaa helpolta sallitumman ruokavalionsa takia, mutta todellisuudessa voi olla hyvinkin vaikeaa oppia pitämään paino saavutetuissa lukemissa myös varsinaisen laihdutuksen jälkeen. Dukan dieetissä onkin tasausvaihe nimenomaan painon ylläpitämistä helpottamaan.

Tasausvaihde kestää kymmenen päivää/laihdutettu kilo. Esimerkiksi jos on pudottanut painoaan kymmenen kiloa, kestää tasausvaihde sata päivää eli hieman yli kolme kuukautta.

Ylläpitovaihe

Dukan dieetin viimeinen vaihe, ylläpitovaihe, on koko loppuelämän kestävä osuus dieetistä. Tämä auttaa painon pitämisessä poissa, jottei laihduttamisen seurauksena paino ala jojoilemaan ylös-alas. Periaatteessa ylläpitovaiheessa kaikki ruoka-aineet ovat sallittuja vapaasti oman mielen, omatunnon ja maalaisjärjen mukaan. Yksi päivä viikosta pidetään kuitenkin yhä tiukkana proteeinipäivänä, jolloin viikon aikana kertyneet hiilihydraatit eivät pääse nostamaan painoa pikkuhiljaa ylöspäin.

Kenelle Dukan dieetti ei sovi?

Dukan dieetti sopii monille ihmisille, mutta esimerkiksi raskaana olevien naisten sekä jotain perussairautta sairastavien ihmisten kannattaa olla yhteydessä lääkäriin ennen dieetin aloittamista. Myös joidenkin lääkkeiden syönti saattaa vaikuttaa dieetin kannattavuuteen/suositeltavuuteen. Muutenkin suuremman elämäntapamuutoksen yhteydessä on hyvä olla yhteydessä lääkäriin ongelmien välttämiseksi.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa