Emäksinen ruokavalio

Emäksinen ruokavalio on tohtori Robert Youngin kehittämä ruokavalio, jolla pyritään syömään sellaisia ruokia, jotka aikaansaavat elimistössä emäksisen vaikutuksen. Youngin mukaan tämän avulla saadaan elimistön happo-emästasapaino kuntoon, jolloin hyvinvointi lisääntyy, jaksaminen paranee ja usein myös paino putoaa. Emäksinen ruokavalio on suunniteltu koko elämän kestäväksi ja sitä kutsutaan myös pH-dieetiksi.

Emäksisen ruokavalion periaate

Youngin mukaan elimistön happamuus aiheuttaa monia vaivoja, joista saatamme kärsiä päivittäin. Näitä ovat esimerkiksi lihaskivut ja -jäykkyydet, päänsärky, väsymys ja närästykset. Länsimainen ruokavalio on happamuutta aiheuttava ja korjaamalla ruokavalio emäksisempään suuntaan voimme välttää edellä mainittuja oireita sekä nauttia esimerkiksi kirkkaammasta ihosta.

Emäksisen ruokavalion ideologian mukaan elimistöön kertyy happamia aineita väärien ruokatottumustemme seurauksena. Näistä happamista aineista eroon pääseminen vaatii runsaasti emäksistä ruokaa ja sitä tulisikin olla 70 prosenttia kaikesta syödystä ruuasta. Tämä suhde auttaa pitämään Youngin mukaan elimistön pH-tason optimaalisena.

Emäksisiä ruokia, joita siis tulisi nauttia runsaasti, ovat esimerkiksi vihreät vihannekset, idut, manteli, kylmäpuristetut öljyt, valkosipuli ja tee. Jopa happamalta maistuvat hedelmät, kuten sitruunat, voivat kuulua emäksiseen ruokavalioon, koska elimistössä niillä on emäksinen vaikutus, vaikka niin ei välttämättä heti ajattelisikaan. Vastaavasti maidolla on elimistöä happamoittava vaikutus, vaikka se itsessään on lievästi emäksistä. Tämän takia maito ei kuulukaan emäksiseen ruokavalioon ainakaan suurissa määrissä. Muita vältettäviä ruoka-aineita ovat viljat, lihat ja alkoholi. Myös ylimääräiset sokerit tulee poistaa ruokavaliosta. Emäksinen ruokavalio onkin myös vähähiilihydraattinen ruokavalio.

Lääketiede ja emäksinen ruokavalio

Emäksisen ruokavalion ideologian mukaan ruokavaliolla pystytään vaikuttamaan veren pH-tasoon. Käytännössä elimistö kuitenkin huolehtii tästä pH-tasapainosta itse ja korjaa nopeasti pienetkin heittelyt normaalitasosta. Tämä on hyvin tärkeää, koska veren liiallinen happamuus tai emäksisyys voi aiheuttaa vakavia sairauksia.

Vaikka emäksinen ruokavalio ei siis tutkijoiden mukaan suoraan vaikutakaan veren pH-tasoihin, on sillä silti monia hyviä puolia. Emäksinen ruokavalio sisältää runsaasti kasviksia, joilla on lukuisasti terveyttä ja laihdutusta edistäviä ominaisuuksia. Samoin emäksisessä ruokavaliossa korostetaan riittävää veden juontia ja vaikkei terveyssuositusten mukaan tarvitakaan Youngin suosittelemia vesimääriä (noin 3-4 litraa päivässä), juovat monet ihmiset turhan vähän vettä. Myös lihan ja erityisesti valkoisten viljojen ja siten nopeiden hiilihydraattien välttämisellä on todettu olevan terveysvaikutuksia. Näillä muutoksilla voi ehdottomasti myös pudottaa painoa.

Emäksisellä ruokavaliolla tulee pitää huolta riittävästä välttämättömien rasvahappojen sekä hiilihydraattien saannista, mikäli haluaa syödä mahdollisimman terveellisesti. Kun nämä asiat otetaan huomioon, voi emäksinen ruokavalio olla hyvinkin terveellinen ja auttaa pudottamaan painoa, vaikkei se perustukaan tutkijoiden mukaan veren pH-tasoon.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa