Luolamiesdieetti

Luolamiesdieetin perusajatuksena on syödä samalla tavalla kuin luolamiehet söivät tuhansia vuosia sitten. Tämä tarkoittaa runsasta eläinperäistä ravintoa ja siten proteiinin melko suurta osuutta päivittäisen energiansaannin lähteenä. Proteiininlähteiden lisäksi syödään vihanneksia, mutta vältetään viljoja, maitotuotteita sekä prosessoituja elintarvikkeita. Näiden lisäksi tulee välttää kahvin ja alkoholin käyttöä. Luolamiesdieettiä eli toiselta nimeltään paleodieettiä tai paleoruokavaliota voidaankin pitää yhdenlaisena vähähiilihydraattisena dieettinä, vaikka se sisältääkin huomattavasti enemmän hiilihydraatteja kin esimerkiksi Atkinsin dieetti. Sen lisäksi täysin orjallisesti toteutettuna luolamiesdieetti on myös gluteeniton, sokeriton sekä laktoositon dieetti.

Luolamiesdieetin ideologiaan kuuluu se, että viimeisten tuhansien vuosien evoluution aikana ihminen on muuttunut biologisesti hyvin vähän ja siten myös ruuansulatuskanavamme on hyvin samanlainen kuin muinaisten esi-isiemme. Tästä huolimatta ruokavaliomme on muuttunut hyvin paljon ja sisältää nykyään runsaasti niin vilja- kuin maitotuotteitakin sekä prosessoituja ruokia ja eineksiä. Luolamiesdieetin oppien mukaisesti ihminen voi paremmin, kun syö ruokia joihin olemme geneettisesti ehtineet sopeutua.

Luolamiesdieetti käytännössä

Luolamiesdieetti on suhteellisen salliva ruokavalio ja sallittujen ruoka-aineiden määrää lisääkin muun muassa se, että eri alueilla asuvat esi-isämme todennäköisesti söivät toisistaan jonkin verran eroavia ruokia. Luolamiesdieetillä myös usein korostetaan yksilöllisiä eroja ja siksi jokaisen omille kokemuksille ja tuntemuksille annetaan melko paljon painoarvoa. Dieetin ideana on saada ihminen voimaan paremmin ja mikäli joku ruoka-aine ei tätä tavoitetta tue, kannattaa se jättää ruokavaliosta pois. Vastaavasti mikäli ruoka-aine ei aiheuta mitään ongelmia, voi sen käyttöä ruokavaliossa harkita, vaikkei se kuuluisikaan varsinaisesti luolamiesdieettiin.

Koska ennen maanviljelyä muinaiset ihmiset söivät keräilemällä ja metsästämällä saatua ruokaa, käytetään näillä tavoin saatavia ruoka-aineita yleisesti myös luolamiesdieetissä. Esimerkiksi marjat, sienet sekä liha ovat yleisiä luolamiesdieettiin kuuluvia ruokia. Lisäksi luolamiesdieetillä voidaan syödä muun muassa kanaa, kalaa, sisäelimiä, hunajaa, vihanneksia, juureksia, siemeniä ja pähkinöitä, kananmunia sekä jopa hyönteisiä. Maapähkinä ei kuitenkaan kuulu ruokavalioon, koska se on varsinaisen pähkinän sijaan palkokasvi.

Luolamiesdieetissä suositaan lähialueilla tuotettua ruokaa sekä valitaan mahdollisuuksien mukaan luomutuote. Vihanneksista, juureksista, hedelmistä sekä marjoista suositaan sesonkivaihtoehtoja ja ruokien tuotantotapaan kiinnitetään huomiota. Tehotuotettuja tuotteita vältetään ja muutenkin ruuan valmistustapaan ja eettisyyteen kiinnitetään huomiota.

Periaatteessa mikään ruuanlaittotyyli (paistaminen, keittäminen, höyryttäminen yms.) ei ole täysin kiellettyä dieetillä, mutta mikroaaltouunin käyttämisestä ollaan kahta mieltä. Kivikauden ihmiset eivät käyttäneet mikron tyyppisiä laitteita ja se voi myös tuhota ruuan vitamiineja sekä entsyymejä. Mikroaaltouunin käyttämisellä voi kuitenkin olla enemmän hyviä kuin huonoja puolia.

Luolamiesdieettiä toteutetaan usein kokonaisena ruokavalioremonttina eikä muutaman viikon tai kuukauden pikadieettinä laihdutukseen. Se voi kuitenkin hyvinkin tukea painonpudotusta kuin myös fysiikan parantamista. Luolamiesdieetti tehostaa usein nimenomaan elimistön rasvakudoksen vähenemistä lihasten putoamisen sijaan ja sillä voi laihtua keskimäärin reilu 6 kiloa puolessa vuodessa.

Luolamiesdieetillä tulee muistaa huomioida esimerkiksi riittävästä ravintokuidun sekä kalsiumin saannista. Koska kuitua ei saada täysjyväleivistä, tulee kasviksia syödä kuidunlähteenä runsaasti. Vastaavasti koska maitotuotteet jätetään luolamiesdieetissä ravinnosta pois, tulee huomioida riittävä kalsiumin sekä D-vitamiinin määrä. Näiden määrää ruokavaliossa voi lisätä esimerkiksi erilaisilla ravintolisillä.

Luolamiesdieetin hyviä puolia

Monet luolamiesdieettiä noudattavat ovat kokeneet huomattavan parannuksen omassa henkilökohtaisessa hyvinvoinnissaan, kun he ovat luopuneet viljatuotteista sekä prosessoiduista ruoka-aineista. Varsinkin nopeat hiilihydraatit voivat aiheuttaa useille ihmisille turvotusta ja muita vatsavaivoja, joista pääsee helpoiten eroon jättämällä leivät, pastat, pullat ja perunat syömättä.

Luolamiesdieetillä suositaan paljon ruoka-aineita, jotka sisältävät runsaasti terveellisiä omega-3-rasvahappoja. Omega-3-rasvahappojen on todettu pienentävän useiden eri kroonisten sairauksien riskiä. Näitä rasvahappoja on esimerkiksi kalassa sekä luomukanan lihassa ja myös pähkinät sekä siemenet ovat hyviä terveellisten rasvojen lähteitä.

Prosessoidun sokerin välttäminen auttaa painonhallinnassa ja siten monien sairauksien ehkäisemisessä. Sokeri sisältää runsaasti energiaa ja kun sen jättää pois, voi paino lähteä putoamaan kuin itsestään syntyneen kalorivajeen ansiosta. Vaikka aivot toki kaipaavat glukoosia toimiakseen, ne saavat sen pilkottua esimerkiksi kasvisten hiilihydraattiketjuista, joten prosessoidun sokerin syöminen ei ole millään tavalla välttämätöntä elimistön hyvinvoinnin takia.

Luolamiesdieetti sisältää myös runsaasti vihanneksia, kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Nämä puolestaan sisältävät runsaasti ravintoaineita ja vain vähän energiaa, joten ne sopivat todella moneen eri ruokavalioon. Esimerkiksi useat marjat toimivat myös antioksidantteina ja siten ehkäisevät elimistön ennenaikaista vanhenemista. Vihannesten, kasvisten, hedelmien ja marjojen terveysvaikutukset ovatkin hyvin tunnettuja ympäri maailmaa.

Kommentoi sosiaalisessa mediassa